Podsumowanie wyników ankiety badającej potrzeby Członków Klastra w zakresie internacjonalizacji – wniosek o dofinansowanie w ramach działania FENG.02.17

W związku z przygotowaniem wniosku o dofinansowanie w ramach działania FENG.02.17 Rozwój oferty klastrów dla firm, zgodnie z wymaganiami konkursu, poniżej publikujemy podsumowanie wyników badania potrzeb wśród Członków Klastra wraz z wnioskami końcowymi.

W listopadzie 2024 r. Bydgoski Klaster Przemysłowy przeprowadził badanie ankietowe, którego celem było zidentyfikowanie potrzeb Członków Klastra w zakresie internacjonalizacji. Badanie umożliwiło wszystkim członkom klastra udział w ankiecie, w której oceniano propozycje działań przygotowane przez koordynatora klastra oraz zgłaszano indywidualne potrzeby i sugestie.

Mail z linkiem do ankiety zawierał informacje o możliwym wsparciu finansowym w ramach konkursu działania FENG.02.17 Rozwój oferty klastrów dla firm, katalogu możliwych działań w zakresie internacjonalizacji, kosztach kwalifikowanych, konieczności uwzględnienia komponentu doradczego lub szkoleniowego oraz poziomie dofinansowania (70% dofinansowania jako pomoc de minimis).

Na podstawie rozmów, które prowadzono z Członkami Klastra w ostatnich kilku miesiącach przy okazji innych działań, w ankiecie zaproponowano wyjazdy na szereg imprez odbywających się w czasie trwania projektu na rynkach wymienianych jako perspektywiczne dla branży narzędziowo-przetwórczej tj. w Meksyku, Ameryce Południowej, Indiach oraz krajach ASEAN, jako te które mogą być dla firm najbardziej interesujące. W ramach przygotowania ankiety przeprowadzono analizę branżowych imprez targowych w tych rejonach świata. 

W ankiecie wzięło udział 42 Członków Klastra. Poniżej przedstawiono pytania zadane w ankiecie wraz z wynikami (liczbą firm, które zaznaczyły daną odpowiedź). Pytania zakładały możliwość wyboru kilku odpowiedzi oraz przedstawienie swojej propozycji.

1. W jakich działaniach z zakresu internacjonalizacji chcielibyście Państwo wziąć udział w ramach projektu?

– w wyjazdowych misjach gospodarczych (zagraniczne imprezy targowe) – 25

– w zagranicznych targach w charakterze wystawcy w ramach wspólnego stoiska Klastra – 20

– organizacja przyjazdowych misji gospodarczych – 7

– w seminariach, kongresach i konferencjach – 15

– członkostwo w sieciach współpracy międzynarodowej – 14,

– w żadnych – nie jestem zainteresowany/-a udziałem w działaniach z zakresu internacjonalizacji – 5

2. Na jakie rynki pozaeuropejskie chcielibyście Państwo podjąć próbę wejścia w ramach misji gospodarczych organizowanych przez Klaster?

– Meksyk – 7

– Ameryka Południowa – 10

– Indie – 3

– Kraje ASEAN (Azja Południowo-Wschodnia) – 7

– inne, jakie? – USA – 3; Rosja, Ukraina, Białoruś, Kazahstan – 1

– nie planujemy internacjonalizacji na rynki pozaeuropejskie – 18

3. W przypadku zaznaczenia któregoś z ww. regionów proszę spośród poniższych propozycji wybrać imprezy targowe, w których chcielibyście Państwo wziąć udział lub podać propozycję innych imprez. Imprezy te powinny odbywać się w okresie od września 2025 do marca 2027 r. (liczba firm

– Meksyk

• MEXIMOLD 2025 (22-23 października 2025, Queretaro) – 4

• Expo Plásticos 2026 (listopad 2026, Guadalajara) – 5

• Plastimagen 2027 (marzec 2027, m. Meksyk) – 4

– Ameryka Południowa:

• ANDINA-PACK 2025 (4-7 listopada 2025, Bogota, Kolumbia) – 4

• Colombiaplast 2026 (wrzesień 2026, Bogota, Kolumbia) – 3

• Plastico Brasil 2027 (marzec 2027, Sao Paolo, Brazylia) – 7

– Indie

• Plastindia 2026 (5-10 lutego 2026, New Delhi) – 5

– Kraje ASEAN:

• Plastics & Rubber Vietnam 2026 (marzec 2026, Ho Chi Minh City) – 3

• PLASTICS & RUBBER THAILAND 2026 (maj 2026, Bangkok) – 5

• INTERMOLD Tajlandia 2026 (czerwiec 2026, Bangkok) – 4

• Plastic & Rubber Indonesia 2026 (listopad 2026, Jakarta) – 2

– inne, jakie?

• IMTEX – 1

• targi branżowe dla stali nierdzewnych – 1

• PCD Paris, Cosmetic Business Monachium – 1

• targi elektroniki w Monachium -1

4. Proszę przedstawić inne propozycje działań/imprez wpisujących się w kategorie działań z zakresu internacjonalizacji wymienione w pytaniu 1, które chcielibyście, aby Klaster objął projektem. W przypadku braku propozycji, pole należy zostawić puste. (pytanie otwarte)

Odpowiedzi:

– Hannover Messe, Fabtech, IMTS

– Część członków Klastra zajmuje się produkcją w branży metalowej. Są to zarówno firmy produkujące i regenerujące formy do wtryskarek oraz firmy o kompleksowej obsłudze zleceń na seryjną produkcję elementów i konstrukcji metalowych. Dla nas ciekawe imprezy wystawiennicze to miejsca, gdzie możemy zaproponować naszą ofertę usług a miejscem takiej prezentacji powinna być Europa północna, zachodnia lub południowa. 

5. Działania z zakresu internacjonalizacji muszą obejmować dedykowany komponent doradczy lub szkoleniowy mający na celu podnoszenie kompetencji w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości. Proszę o zaznaczenie, jaka z poniższych form takiego komponentu jest przez Państwa preferowana.

– szkolenie stacjonarne – udział uczestników wyjazdu w grupowym szkoleniu przygotowującym do wejścia na dany rynek (charakterystyka branżowa rynku, warunki prawno-finansowe i progi wejścia na rynek, różnice kulturowe i etykieta w spotkaniach biznesowych) – 10

– szkolenie zdalne – udział uczestników wyjazdu w grupowym szkoleniu przygotowującym do wejścia na dany rynek – 20

– usługa doradcza przygotowująca firmę do wejścia na dany rynek – doradztwo w firmie – 12

– inne, jakie? 0

Analizując wyniki ankiety w projekcie nie brano pod uwagę wsparcia udziału w zagranicznych targach jako wystawca – ze względu na ograniczony budżet na internacjonalizację, krótki czas trwania projektu, poziom dofinansowania i wysokie koszty, a przede wszystkim w związku z perspektywą sfinansowania takich działań z innego projektu na korzystniejszych warunkach dla firm (wyższy poziom dofinansowania).

Klaster w wielu poprzednich projektach wspierał internacjonalizację przedsiębiorstw na rynki europejskie. Koszty udziału w targach jako zwiedzający w Europie nie wymagają aż tak dużego wsparcia finansowego i organizacyjnego jak wyjazdy poza Europę, a z doświadczenia Klastra wynika, że wiele przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, bez dofinansowania i wsparcia organizacyjnego nie weźmie udziału w pozaeuropejskich targach. Ze względu na ograniczony budżet na internacjonalizację w projekcie koniecznym było wybranie jednego rodzaju działania. Wyniki ankiety odzwierciedlające potrzeby przedsiębiorstw, których nie objęto niniejszym wnioskiem o dofinansowanie, Klaster będzie uwzględniał w innych swoich działaniach.

Biorąc pod uwagę powyższe argumenty w projekcie zdecydowano skupić się na internacjonalizacji Klastra na rynkach pozaeuropejskich, więc wybrano cztery imprezy, którymi zainteresowanie wyraziło najwięcej przedsiębiorstw tj.:  PLASTINDIA 2026, Expo Plasticos 2026, PLASTICS & RUBBER THAILAND 2026 oraz Plastico Brasil 2027. Każda z tych imprez odbywa się na innym rynku, co pozwoli na zbadanie i podjęcie próby wejścia na cztery rynki, poznanie ich specyfiki, możliwości współpracy.

Z doświadczenia Klastra wynika, że wyjazdy organizowane w grupie maksymalnie 15 Uczestników są najłatwiejsze do skoordynowania i jest to wielkość grupy sprzyjająca integracji. Przedsiębiorstwa zazwyczaj delegują 2 osoby z firmy do udziału w wyjeździe, więc w projekcie zaplanowano udział 6-7 przedsiębiorstw w każdym wyjeździe tj. 12-14 Uczestników.

Uczestnicy misji gospodarczych będą wybierani w ramach wewnętrznego naboru, w którym będą mogli wziąć udział wszyscy Członkowie Klastra. Kryteria wyboru będą obejmowały prowadzenie działalności w ramach głównego łańcucha wartości, wpisywanie się imprezy w profil działalności firmy oraz jej potencjał eksportowy, a także możliwość skorzystania z pomocy de minimis. Przewiduje się pierwszeństwo udziału w kolejnych wyjazdach przedsiębiorstw, które do tej pory nie brały udziału w projekcie, tak aby jak największa liczba przedsiębiorstw mogła z niego skorzystać.

Przed każdym wyjazdem zorganizowane zostanie szkolenie (zdalne) przygotowujące dla Uczestników wyjazdu. które swoim zakresem obejmować będzie: charakterystykę rynku, możliwości współpracy (aspekty prawne, finansowe, organizacyjne), bariery wejścia na rynek oraz kulturę i etykietę biznesową.