Przyjazne dla planety słomki, ekologiczna produkcja wina, inteligentne koperty, dzianinowe buty…

Poznaj 9 zespołów wybranych do Better Factory, projektu finansowanego przez UE, który wprowadza innowacje w fabrykach.

● Better Factory ma na celu pomóc małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) stać się bardziej konkurencyjnymi, wykorzystując wiedzę artystyczną i technologiczną do tworzenia nowych i spersonalizowanych produktów

● 16-miesięczny program wspiera zespoły (składające się z MŚP, artysty i dostawcy technologii) zapewniając im finansowanie w wysokości do 200 000 EUR i wsparcie techniczne

● Pierwsza runda 8 zespołów z powodzeniem wprowadziła już innowacyjne zmiany w procesie, takim jak wielowiekowa produkcja szynki parmeńskiej, produkcja metalu zero waste czy nowy ekologiczny materiał do wzrostu młodych drzew

● Druga runda zespołów będzie pracować nad licznymi innowacjami, od inteligentnej cyfrowej koperty po ekologiczne płetwy do nurkowania czy zrównoważone trwałe słomki do picia

Czym jest projekt Better Factory?

Bydgoski Klaster Przemysłowy Dolina Narzędziowa jest partnerem projektu Better Factory, finansowanego w ramach programu Komisji Europejskiej H2020, który skupia kluczowych ekspertów w zakresie technologii i innowacji oraz sztuki. Celem projektu jest pomoc europejskim producentom w zwiększeniu konkurencyjności na rynku światowym poprzez zapewnienie do 200 000 EUR wsparcia finansowego na opracowanie i wdrożenie wspólnych eksperymentów.

Celem eksperymentów jest dywersyfikacja portfolio produktów MŚP & Mid-caps. Firmy produkcyjne odkryją nowe modele biznesowe i zdigitalizują swoje fabryki, aby dopasować je do produkcji nowych lub spersonalizowanych produktów, dzięki współpracy z artystami i dostawcami technologii w trakcie trwania projektu Better Factory i poza nim.

Współpraca między firmami produkcyjnymi, artystami i dostawcami technologii może przybierać różne formy i zapewniać różnorodne wyniki. Na poziomie technicznym będzie polegała na zminimalizowaniu kosztów produkcji i zwiększeniu dochodów poprzez zmniejszenie ilości odpadów, energii i innych zasobów produkcyjnych; optymalizacji logistyki wewnątrzzakładowej; wykorzystaniu robotów do wspierania pracowników; planowaniu i symulacji produkcji.

Zwycięzcy projektu Better Factory!

Dzięki tym 16-miesięcznym eksperymentom konwencjonalne fabryki zostaną przekształcone w zakłady produkcyjne lean-agile, zdolne do wytwarzania nowych i spersonalizowanych produktów.

Pierwsza runda 8 zespołów pochodziła z 12 krajów europejskich i z powodzeniem wprowadziła innowacyjne procesy, w ramach m.in. wielowiekowej produkcji szynki parmeńskiej, produkcji nowego ekologicznego materiału z kamienia do ochrony młodych drzew czy też współpracy człowiek-robot, aby stworzyć produkcję metalu zero odpadów.

W drugim konkursie wpłynęło 56 wniosków od konsorcjów składających się z zespołów: firma produkcyjna, artysta i dostawca technologii. Po pierwszym etapie ewaluacji wniosków 19 z tych zespołów zostało zaproszonych do prezentacji ich rozwiązań podczas tzw. Jury Day, przed niezależnymi ekspertami, a następnie wybrano dziewięć najlepszych zespołów, które wezmą udział w projekcie Better Factory.

Dziewięć zespołów wybranych do udziału w drugiej rundzie Better Factory będzie eksplorować nowe rynki za pomocą narzędzi cyfrowych, testować i opracowywać nowe technologie produkcyjne lean-agile, zawierać transakcje za pośrednictwem Robotics and Automation MarketPlace (RAMP), uzyskiwać dostęp do szkoleń w celu przekwalifikowania pracowników, otrzymywać wsparcie biznesowe i mentoring oraz uzyska do 200 000 EUR finansowania.

Podczas drugiego naboru Polska była krajem wiodącym. Wśród wnioskodawców znalazło się pięć firm z Polski, należących do Bydgoskiego Klastra Przemysłowego Dolina Narzędziowa. Jednak tylko jedna z nich otrzymała dofinansowanie – firma Plast-Farb sp. z o.o. w ramach projektu „SMART ENVELOPE – cyfrowe i ekologiczne koperty”! W ramach tego eksperymentu opracowana zostanie nowa linia ekologicznych produktów pocztowych z funkcjami cyfrowymi, poprawiającymi wrażenia klientów i zmniejszającymi wpływ na środowisko, optymalizującymi wydajność produkcji oraz monitorującymi zużycie energii i odpady produkcyjne.

Kim więc są wygrane zespoły, o których mowa, i jakie wyzwania produkcyjne wprowadzają i rozwiązują?

1. OCCE – Krzesło biurowe w 100% nadające się do recyklingu Nowe spojrzenie na tradycyjne krzesło biurowe z naciskiem na 100% możliwości recyklingu, zmniejszoną emisję i zminimalizowanie kosztów produkcji.

2. Internet of Art and Wine – zrównoważona produkcja wina z AR i robotyką Optymalizacja produkcji wina za pomocą inteligentnych korków, eko-opakowań, biomateriałów, e-etykiet i rzeczywistości rozszerzonej.

3. STARIOT – Zrównoważone słomki, bardziej zielona przyszłość Rewolucjonizowanie rynku słomek dzięki trwałym, odpornym i odpowiedzialnym społecznie produktom.

4. SHOES IN CIRCLE – Twój ślad, zredukowany Zrównoważone buty z dzianiny w połączeniu z IoT i robotyką w celu zmniejszenia ilości odpadów

5. MICOCRAFT – Bio-inspirowany klej do produktów wytwarzanych w sposób zrównoważony Materiał pochodzenia biologicznego, wykorzystujący naturalny klej, zastępuje materiały syntetyczne, zapewniając zrównoważony proces produkcyjny dla branży budowlanej.

6. SMARTVIEW — Współpraca w fabryce na wyciągnięcie ręki Usprawnienie współpracy i komunikacji w fabryce w celu zwiększenia produktywności, zrównoważonego rozwoju i dobrego samopoczucia pracowników.

7. SMART ENVELOPE – Cyfrowe i przyjazne dla środowiska koperty Nowa linia zrównoważonych i cyfrowych produktów pocztowych, zaprojektowana w celu zwiększenia satysfakcji klienta i odpowiedzialności za środowisko

8. 3 DART DESIGN – Przekształcanie odpadów metalowych w możliwości – Identyfikacja nowych zastosowań i rynków dla produktów wykonanych ze zużytego proszku z implantów medycznych.

9. ReFINE – Nurkuj głębiej przy mniejszym wpływie – Przyszłość zrównoważonych płetw do nurkowania F1, ze zoptymalizowanym projektem i procesami produkcyjnymi.

Interesują Cię innowacje, nad którymi pracują te zespoły? Śledź ich postępy w ciągu najbliższych kilku miesięcy, śledząc Better Factory na Twitterze i LinkedIn, zapisując się do newslettera, a także spotykając się z zespołem na licznych europejskich wydarzeniach, które ogłaszamy na blogu.